-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31782 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

آيا در قيامت همه انسانها علم به همه چيز دارند يا خير ؟

به استناد آيات شريفه (( يؤمئذ يصدر الناس اشتاتاً ليروا اعمالهم ))(1)و ((ومن يعمل مثقال ذرة خيراًيره ومن يعمل مثقال ذرة شراً يره))(2)(( علمت نفس ما احضرت)) (3) آنچه كه انسانها در عرصه قيامت به آن علم پيدا مي كنند حقيقت اعمالشان ، خلقيات وعقايدي است كه تحصيل كرده اند .

چنانكه استاد شجاعي مي فرمايند : (( ناگفته نماند كه منظور از ادامه داشتن راه انحرافي وضلالت در عوالم بعد از مرگ اين نيست كه انسانهاي منحرف وضال بعداز مرگ به انحرافي وضلالت بودن راهشان متوجه نمي شوند وعلم پيدا نمي كنند زيرا كه از صريح آيات قرآني و روايات اين حقيقت بر مي آيد كه اهل كفر وضلالت وعصيان ،چه در آستانه انتقال از دنيا وچه در برزخ وچه در عوالم بعد از آن ،به اشتباه وانحراف وضلالت خود پي مي برند وحجابها كنار رفته وحقيقت امر در همه مسائل براي آنان واضح وروشن مي گردد ونادم وپشيمان مي شوند وحسرت مي خورند وآرزوي برگشت به زندگي دنيوي واتخاذ راه وروش صحيح وتوحيدي را مي كنند )) (4) بايد دانست به استناد آيه شريفه (( و من كان في هذه اعمي فهو في الاخرة اعمي و اضل سبيلا)) (5) همگان در آخرت قدرت درك حقايق را ندارند .

علامه اميني در اين زمينه مي فرمايند : ( افرادي كه در اين عالم حقايق را درك نكنند ونبينند در آن عالم هم كور هستند . يعني همين طور كه اينجا نمي فهمند ، در آن دنيا همنمي فهمند . البته بايد بدانيد كه عالم قيامت مانند عالم دنيا نيست ، كور بودن در آن عالم به معناي نفهم بودن است. (( و من كان في هذه اعمي فهو في الاخرة اعمي و اضل سبيلا )) كسي كه در اين عالم كور باشد ( نه اينكه چشم ظاهري ندارد ) وحقايق را درك نكند در آخرت نيز همينگونه است .)) (6)





ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1) سوره زلزال ، آيه 6در آن روز (قيامت)مردم از قبرها پراكنده بيرون آيند (تا نتيجه اعمال خود را)ببينند

2) سوره زلزال آيه8 و7، هر كس به قدر ذرهاي كار نيك كرده آنرا خواهد ديد و هر كس به قدر ذره اي كار زشتي مرتكب شده ، آنهم به كيفرش خواهد رسيد.33)سوره تكوير آيه 14، درآنهنگام هر نفسي آنجا هر آنچه بر خود حاضر كرده همه را بداند.

4)معاد ، استاد شجاعي ، ج 1، ص 170

5)سوره اسراء آيه72هر كس در اين جهان دنيا نابينا است در عالم آخرت نيز نابينا و گمراه تر خواهد بود6)تقويت مباني اعتقادي ، محمد علي نكو نام ، ص 142، ج 3





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.